" jangan kejar kejayaan, kejarlah kecemerlangan dan jangan memulun " -Ranchoddas Chamaldas Chanchad :p

Thursday, March 3, 2011

mentaliti kelas ke-5?

Assalamualaikum,


sape tengok 360 semalam? bukan nak cerita ape cuma aku macam tergamam tengok rancagan tu. semalam rancangan tu cuba temubual  " kaki kelab malam". astagfirullahalazim. aku bukan nak tunjuk bagus mahupun warak ye. aku cuma terkejut dengar statement-yang-agak-tak-masuk-akal.


wartawan tu agak kecil molek. aku rasa kalau orang yang ditemubual tu bangang ke ape, teruk kena. hoho. ramai yang ditemubual tu under age! umur baru 17 tapi fuyooooo. matured giler! aku 2 kali kot tanye abah aku " abah, ye ke 17? " (tak percaya sebab aku hampir 18 ni ramai ingat belum amek PMR pun) hihi


ade sorang tu, Islam, cakap " saje je lepak2 ngan kawan hujung minggu, kat umah bukan buat ape pun. name pun dah clubbing mesti laa having fun kan. minum2 tu biasa laa kan. kalau tak minum tak enjoy la. biase je bergaul laki pompuan. Islam ke tak semua same je kat sini. relax laa. DUNIA HANYA SEKALI " lebih kurang camni kut. ( dengan selambanya lelaki ni 'minum' depan wartawan.)


360 temubual gadis~ 17 tahun. 2 orang. " kalau dalam seminggu tak clubbing macam tak lengkap je hidup. macam mane pun saya cuba datang gak. parents tak tahu pun. saya cakap laa ade kelas ke, kena stay kat umah kawan ke, ade projek kelas ke. boring laa kan rumah."


mengaku Islam tapi perangai macam setan. Islam pada nama bukan pada sifatnya. perangai macam ni la setan duk tepuk tangan bersorak sebab gembira sangat dengan perangai dorang. mungkin hati mereka dah gelap. nauzubillah


aku nak kate 'bongok' pun semua ade otak. malah status pun budak sekolah lagi. ni salah satu tanda bumi semakin tua dimamah usia.. bawak2 lah bertaubat. aku syukur tak terdedah dengan najis arak ni semua. alhamdulillah. sesiapa yang masih terjebak dengan perkara mungkar ni, aku doakan diorang dapat hidayah. dan yang belum terjebak, semoga kita sama2 menjaga batas2 pergaulan kita. amiin.


salah satu cara mengelak daripada kemungkaran adalah dengan hati. caranya dengan membenci perkara tersebut dengan tidak mendekati dan melakukan perkara mungkar. namun ia adalah selemah-lemah iman. at least, kita cuba!!


p/s:

1) aku bukan bagus sangat nak nasihat lebih-lebih. tapi sesekali kita ada inisiatif nak sedarkan rakan se Islam yang masih 'blurr'.

2) maaf jika terasa dan terkasar bahasa. nasihat secara 'keras' kadang2 perlu.

3) kalau salah tolong betulkan. terima kasih..
.

No comments: