" jangan kejar kejayaan, kejarlah kecemerlangan dan jangan memulun " -Ranchoddas Chamaldas Chanchad :p

Sunday, March 13, 2011

2 hari 1 malam di GUNUNG STONG.

Assalamualaikum,

kenapa aku CAPS LOCK gunung stong tu? haha. sebenarnya, sangat excited. kire ni camping instant (mcm meggi lak) sebab buat keputusan last minute. hari khamis, petang, abah aku tanya "kak, nak mendaki gunung stong tak". aku setuju, then pagi jumaat terus naik. wahhh. actually, aku join jiran aku jer. family aku just aku, abah, abang dan adik lelaki sorang. abang aku sampai kelantan 5.30 pagi, pastu trus pergi sane.

unfortunately, hujan laa mase mula2 nak daki tu. kelantan hujan luar musim sekarang. tunggu lah kejap. then, nak start mendaki tu , hujan masih rintik2. takpe, naik je~ tak sampai separuh gunung lagi, aku dah pening. faktor ketinggian mungkin. haha. biaselaa. dah dekat 3 bulan duk relax je kat umah. hehe. lame2 okay lah, badan dah boleh terima perubahan. ceewahh.

it takes time lah nak sampai ! hujan lagi. memang adventure lah! abah aku penah naik gunung kinabalu, tapi dia cakap, rase2 ini lebih mencabar kot. sebabnye, gunung stong betul2 nature, kalau gunung kinabalu tu dah upgarade, dah buat tangga and so on, nak bagi senang laa kan. yang ni, memang kena bergantung kat akar kayu, pokok dan batu jelah. satu lagi, gunung ni ada air terjun. huhu. kena rentasi halangan air yang deras lagi. nampak tak yang ni lagi mencabar dari kinabalu? -.-" haha

nasib baik kawan jiran aku tu pandai masak. at least kitorang taklah kebulur sangat atas sane~ hehe. tapi kayu api basah, paham2 jelah. dan malam tu..............jeng3. sadis sungguh rase. air hujan masuk khemah. dasar khemah murahan. haha. takpelah. cabaran! huh, cabaran lah sangat. ambil air sembahyang di tengah malam, kalau diikutkan, tempat kitorang berwudhu' tu, puncak air terjun ( kalau tengok dari jalan raya). fuhhh. dasyat gak eh.

esoknya. kami mendaki lagi. kali ni tak bawak beg yang besar gedabak tu lah, just bawa diri. 2 orang taknak ikut. so, diorang jaga khemah la. yahhhh! kami menuju ke puncak tertinggi air terjun. yes, puncak utama. jiran aku ckap. ambil mase 40 minit kot. tapi kami 1 jam baru sampai. hujan2.. air laju ye. samapai satu peringkat, jiran aku cakap. takleh pergi dah, sampai sini jer. air tengah pasang. bahaya untuk budak2 ( mse ni budak under 12 thun ade 3 orang). aku dah frust. HAHA. tak pasal2. bukan ape, alang2 dah pergi ingatkan nak samapi sane. tunggu punya tunggu.then bapak budak tu cakap " jom kita pergi depan sikit, sikit je" haha, sikit lah sangat. Alhamdulillah, sampai puncak woiii. bangga lak. haha. sebab takde orang pun mase ni, tour guide pun cakap, takleh datang sini buat mase skrang, cuaca tak elok. tapi kami sampai! haha. wee weee.

puncak!

kat cni jumpa benda pelik... tengok ni  ---->

lesung complete dgn alunya~

lepas tu, balik kat campsite smula, packing barang nak balik. aku dengar budak melolong melaung ape ntah. mungkin hepi sebab dah sampai. haha. and yess! jangkaan aku tepat, dorang hepi sebab berjaya sampai. haha. sengal! rupa2nya dorang antara 80 orang pelajar dari subang and putrajaya. wahh. toughnye! datang cni semata-mata nak hiking . congrate! tapi yang lagi excited, aku jumpa tour guide, bawak peserta dari singapore ! wuhuuuuuu. jauhnye datang!

aku sampai kat bawah, kaki terhencut-hencut. aku duduk, ade cina KL tegur " brapa jam mau sampai sana" banyak soal lak. tapi dia sengih sebab aku nampak penat, haha. abang aku yang jawabnye~

p/s: tempak puncak air terjun tu namenye kolam puteri. tempat bunian kot. patut pun ada lesung tu . dorang masak ctu la . hehe. aku rase je.

fakta : gunung stong merpakan air terjun tertinggi di asia tenggara.

buat kawan2 semua, jom datang sini !